Фітосанітарна експертиза: досвід України та міжнародні стандарти

У статті досліджується досвід України у проведенні фітосанітарної експертизи на основі міжнародних стандартів. Було заявлено, що Україна має розробити низку проектів національного законодавства у галузі карантину та захисту рослин, які будуть адаптовані до законодавства Європейського Союзу та одночасно відповідатимуть вимогам Міжнародної конвенції про захист рослин. У цій галузі Україна вже частково здійснила деякі структурні реформи у фітосанітарному секторі, але ці процеси вимагають постійної державної підтримки та заохочення, міжнародної координації, що сприятиме розвитку сільського господарства загалом. Така координація може здійснюватися насамперед у рамках міжнародних універсальних організацій в системі ООН, зокрема в рамках ФАО. Було наголошено, що Закон України № 2501-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання проведення деяких фітосанітарних процедур» набрав чинності 2 лютого 2019 року. Серед нововведень – надання права на здійснення експертної експертизи приватних лабораторій, нові терміни у галузі карантину рослин і створення Реєстру виданих фітосанітарних сертифікатів. Зроблено висновок, що в даний час Україна активно застосовує міжнародні стандарти, бере участь у їх розробці та реєструє офіційні переклади міжнародних стандартів з фітосанітарних заходів. Розробка національних і застосування міжнародних стандартів, як ключового чинника створення системи якості в галузі карантину рослин, не лише забезпечує повне виконання Україною своїх зобов’язань за МКЗР та СФЗ, узгоджуючи фітосанітарну безпеку експортованих карантинних вантажів, але й також підвищує конкурентоспроможність українських рослинних продуктів на світовому ринку. Це створює позитивний імідж України як надійного торгового партнера, який не порушує вимог інших країн і гарантує відповідність якості продукції, фітосанітарних процедур міжнародно визнаним стандартам. Тому для кваліфікованих фітосанітарних експертиз перспективним напрямком повинен бути механізм гарантування відповідності національним та міжнародним стандартам, внесення змін до законодавства, запровадження ефективних покарань за порушення правил та порядку проведення фітосанітарних експертиз

Doi: 10.37635/jnalsu.28(2).2021.262-268