Гармонізація законодавства України про захист прав споживачів з правом Європейського Союзу: аналіз законодавчих ініціатив

Європейський курс України, який реалізується, зокрема, шляхом гармонізації національного законодавства з правом ЄС, є конституційним напрямом державної політики. Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів. Одним із пріоритетів європейського курсу України є прийняття, удосконалення та впровадження правових актів у сфері захисту прав споживачів, розроблених з урахуванням актів права ЄС, з метою реалізації конституційного обов’язку держави і приведення законодавства України у відповідність до єдиних підходів системи захисту прав споживачів. Розвиток діджиталізації та електронної комерції, окрім переваг і можливостей для бізнесу та споживачів, несе в собі загрози та виклики, на які необхідно своєчасно реагувати засобами права. Законодавство ЄС в цій сфері доводить свою ефективність. Тому мета статті на підставі системного аналізу з використанням порівняльно-правового, статистичного та інших методів проаналізувати новітні законодавчі ініціативи у сфері захисту прав споживачів в Україні відповідно до права ЄС та надати пропозицій щодо удосконалення законодавства України. У статті обґрунтовано необхідність посилення гарантій споживачів при поверненні неякісного товару; встановлення пропорційних та розумних строків виконання гарантійних зобов’язань, повернення споживачеві коштів у разі розірвання договору з продавцем; імплементацію стандартів ЄС в частині забезпечення доступності онлайн-процедури з альтернативного, позасудового розв’язання спорів; впровадження спеціальних підрозділів із захисту прав споживачів; створення державного бюро комунікацій, яке координуватиме діяльність стейкхолдерів із захисту прав споживачів у країні.

Doi: 10.31359/1993-0909-2023-30-1-190